Όταν το χαρτόνι ζωντανεύει: Επικονιαστές, Ρομποτική και Μηχανική Μάθηση»
Τίτλος Δράσης: «Όταν το χαρτόνι ζωντανεύει: Επικονιαστές, Ρομποτική και Μηχανική Μάθηση»
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Λάσκαρη Γεωργία ΠΕ86, Ειρήνη Περγάρη ΠΕ70
Η δράση μας υλοποιήθηκε ως συνέχεια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για τους επικονιαστές και τη βιοποικιλότητα, στο πλαίσιο του οποίου οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ε2 μελέτησαν τον ρόλο των μελισσών και των πεταλούδων στη φύση. Έμαθαν ότι το κίτρινο χρώμα ελκύει και τα δύο έντομα, το κόκκινο κυρίως τις πεταλούδες, ενώ το μοβ τις μέλισσες, και αποφάσισαν να «ζωντανέψουν» αυτές τις γνώσεις με ρομποτική και Μηχανική Μάθηση.
Δημιούργησαν και εκπαίδευσαν ένα μοντέλο Μηχανικής Μάθησης ώστε να αναγνωρίζει τα τρία αυτά χρώματα σε λουλούδια. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια των ρομποτικών κιτ S1 Ard:Icon που προμηθευτήκαμε από το Υπουργείο Παιδείας, προγραμμάτισαν σερβοκινητήρες ώστε να κινείται μια χαρτονένια μέλισσα ή πεταλούδα, ανάλογα με το χρώμα που αναγνώριζε το σύστημα. Η κατασκευή του κήπου, των λουλουδιών και των εντόμων από χαρτόνι έγινε διαθεματικά, με τη συμμετοχή των μικρότερων τάξεων.
Κατά την υλοποίηση, κάποια λάθη της Τεχνητής Νοημοσύνης στην αναγνώριση των χρωμάτων, βοήθησαν τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν τους περιορισμούς της Τεχνητής Νοημοσύνης, τη σημασία της ποιότητας των δεδομένων και την επίδραση παραγόντων όπως ο φωτισμός, η απόσταση και το φόντο. Μια διαφωνία που προέκυψε για την κατηγοριοποίηση του μοβ ανέδειξε και την υποκειμενικότητα που μπορεί να ενσωματωθεί στα τεχνολογικά συστήματα.
Η δράση συνδύασε περιβαλλοντική εκπαίδευση, δημιουργικότητα, ρομποτική και τεχνολογία, ενισχύοντας τις δεξιότητες STEAM και καλλιεργώντας την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την υπεύθυνη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Video: https://youtu.be/MI2_7aqPLv0?si=Qhi4Vqa4HRgXBfTp